עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

IFA 2012 GPC: מוצרי אלקטרוניקה ביתיים - ניתוח שוק ומגמות

18/04/2012 - 07:00



 
 
 

הקדמה

במהלך כינוס העיתונאים, נתנו מספר הרצאות ע"י מנחים מקבוצת GFK, אחת מחברות מחקר השווקים הגדולות בעולם (יותר מ-11,000 עובדים, החוקרים 100 שווקים שונים באופן יומיומי). שם החברה מייצג את ראשי התיבות Growth From Knowledge, והוא למעשה המוטו שלה - כדי להתקדם חייבים לדעת ולהבין את המנגנונים הפועלים מאחורי התנהגות השוק.

אחת ההרצאות, עליה ארחיב פה, התמקדה בתחום מוצרי האלקטרוניקה הביתיים, הידועים בתור "מוצרים לבנים"  ("White Goods").
בהמשך המאמר, אתייחס כמה פעמים למונחים הבאים, ועל כן הבהרה מראש לקוראים: 

  • CE - קיצור ל-Consumer Electronics, כל עולם האלקטרוניקה הביתית (כולל טלפונים ניידים, טאבלטים וכו').
  • DA / HA - קיצור ל Domestic / Home Appliances, שם כולל למוצרים לבנים.
  • MDA / SDA - מחלק את הקבוצה לשתי קטגוריות - מוצרים "גדולים" (Major), כגון מקררים, מדיחי כלים וכו', ומוצרים קטנים (Small) כגון מכונות קפה, מיקסרים ואף מברשת שיניים חשמלית.
בנוסף, כמה התייחסות גיאוגרפיות:
אירופה מחולקת באופן כללי למערב ולמזרח, כאשר מרבית מדינות מערב אירופה נחשבות כמדינות מפותחות וכשוק יציב. בדומה לכך מתנהג השוק בצפון אמריקה. במזרח אירופה קיימות מספר מדינות מתפתחות בהן השוק מתנהג באופן שונה, ועל כך ארחיב בהמשך.
את המזרח הרחוק (וליתר דיוק - אזור אסיה / פסיפיק או APAC) מחלקים לגוש מפותח (למשל יפן) ולמדינות מתפתחות (מסין ועד מלזיה ואינדונזיה). המזרח התיכון נלקח יחד עם אפריקה כיחידה משלו, ונפרד ממדינות הגוש האירופי. 

כוחות השוק

השוק הגלובלי הוא שוק מורכב מאד, ועל כן מפרידים אותו לרוב לפי יבשות או אזורים, כפי שפרטתי קודם. חשוב לזכור שיבשת צפון אמריקה פשוטה יחסית לאירופה או למזרח הרחוק, בזכות מיעוט המדינות ועוד יותר מזה -מיעוט השפות (באירופה כ-50 מדינות ומעל 100 שפות שונות המדוברות במדינות אלו).

אם בוחנים את המתרחש בעולם כולו מבחינת ההבדלים בין מדינות, ניתן לראות כי במדינות המפותחות (ארה"ב, גוש האירו, יפן כדוגמאות טובות) אין שינוי משמעותי בתמ"ג (תוצר מקומי גולמי, משקף את רמת הייצור במדינה, בשונה מתל"ג שכולל גם העברות כספים בין מדינות).
לעומת זאת, במדינות המתפתחות, למרות שרמת הייצור נמוכה יותר (מבחינת האחוז מהייצור העולמי), קיימת עליה משמעותית בתמ"ג המשתקפת גם (כפי שנראה בהמשך) בהשקעה ברכישות ובאחוזי מכירות. 

 

התמונה הבאה ממחישה באופן ברור את המתרחש. במדינות "מערביות" ומפותחות דוגמת ספרד, איטליה, יוון ועוד, קיימת ירידה משמעותית במכירות. אולם, מדינות כמו רוסיה,  סין ומדינות מתפתחות נוספות במזרח אירופה הן למעשה הכח המניע ודוחף את השוק קדימה.  

 

אם בוחנים את שוק ה MDA לאורך השנים, ניתן לראות כי קיימת עליה במכירות הגלובליות לאורך השנים (מלבד ירידה בשנת 2009, בעקבות המשבר הכלכלי שפרץ בארה"ב והמשיך באירופה). הציפייה היא להמשך עלייה גם השנה, של כ- 5% (קיימות תחזיות אופטימיות יותר הצופות גידול של 7%, כאשר התחזיות הפסימיות ביותר אינן צופות ירידה כי אם קיפאון זמני).

 

 

טבלה זו מתארת מהו הנתח מסך מכירות ה MDA בעולם לפי מדינות. ניתן לראות כי הנתח של מדינות מערב אירופה וארה"ב הולך ויורד (הרמה נשמרת יציבה כפי שראינו קודם את הביטוי בתמ"ג), ומדינות מתפתחות דוגמת סין, הודו, מדינות מתפתחות נוספות באסיה ואפילו ברזיל הולכות ותופסות נתח משמעותי יותר. גם המזרח התיכון  נמצא במגמת עליה אם כי קשה להבחין בה בגרף הזה בגלל הנתח הזעיר מכלל המכירות בעולם. 

שיקולים צרכניים 

השווקים ככלל ובפרט בעולם מוצרי האלקטרוניקה הינם דינמיים מאוד, ומושפעים מגורמים רבים. בשנים האחרונות, אחד הגורמים העיקריים הוא הגורם הסביבתי. עלויות החשמל והמים מטפסות (ברוב העולם), קיימת אכיפה משמעותית יותר של זיהום סביבתי ועל כן ישנה נטייה ברורה של צרכנים לחפש את המוצר ה"ירוק" יותר, והמשתלם כלכלית.

הגרף הבא מציג בצורה חד משמעית את  השינוי בצריכת האנרגיה והמים של מכונות כביסה אשר נמכרו באירופה בשנים האחרונות (נקודת ההשוואה היא בתכנית רגילה לבדי כותנה): 

 


הוכחה נוספת לכך ניתן למצוא בתחום מייבשי הכביסה. תחום זה עבר שינוי בתקופה האחרונה, כאשר טכנולוגיית החימום הישנה הוחלפה בטכנולוגיית משאבת חום (Heat Pump). טכנולוגיה זו יקרה יותר לייצור (הפרש המגולם במחיר המייבש), אולם חסכונית יותר. קיימות כמה דרגות של מייבשים  כאשר החסכוני ביותר (מבוסס משאבת חום, קטגוריה A) עולה יותר מכפול מאשר מייבש בטכנולוגיה ישנה יותר.

אולם, אם מסתכלים על העלות הכוללת לאורך חייו של המייבש, נמצא כי העלות הכוללת נמוכה בעשרות אחוזים. כיום, עיקר המייבשים הנמכרים שייכים לקטגוריה B, אולם הפער הולך וקטן ונראה כי הצרכנים היום מודעים לכך ולוקחים בחשבון את העלויות הנלוות ברכישת המוצרים, ולבסוף קטגוריה A תהיה הנמכרת ביותר.

גורם נוסף שמשפיע רבות על החלטות הצרכנים לגבי הקניה הבאה הוא כמובן השימושיות שלהם. הלקוחות מחפשים מוצרים פשוטים וקלים לעבודה, ואפילו "חכמים" אשר יקלו פעולות יומיומיות.

קטגוריית המוצרים הקטנים הבולטת ביותר בתרומתה לעלייה במכירות באירופה היא משפחת מכונות הקפה, ובפרט המכונות האוטומטיות (עלייה של 17% במכירות, למרות מחירן הגבוה) והמכונות ה"סגורות", מבוססות הפודים / קפסולות.

באופן דומה, גם שוק שואבי האבק נמצא בעלייה, כאשר (וזה לא יפתיע את גולשי האתר), הרובוטים הם הגורם המדרבן ביותר. 

 I, robot?

עולם הרובוטים לניקוי הבית הולך ותופס תאוצה, ומן הראוי להרחיב עליו מעט.
הרובוטים המשמשים למטרה זו הפציעו לעולם לפני כמה שנים, כאשר בשנת 2009 נמכרו יחידות בעולם בסכום כולל של כ-200,000 יורו.
בשנת 2011 הסכום כבר זינק פי 5, וסך המכירות מסתכם בכ-1 מיליון יורו!

קיימים יצרנים רבים ודגמים רבים, והצרכנים יודעים מה הם מחפשים. קיימים אפילו רובוטים בעלי מיכל איסוף אבק מרכזי, אשר יש לרוקנו בתדירות נמוכה בהרבה (הרובוט חוזר לבסיס, מרוקן את מיכל האיסוף הקטן וממשיך בעבודתו).

אופי רכישת הרובוטים משתנה מאוד בין מדינות אירופה, בגלל אופי המדינה. למשל, בספרד קיים אחוז גבוה של בתים עם רצפות חשופות, שם הרובוטים מתפקדים טוב יותר מאשר ברצפות מכוסות בשטיח. על כן, בספרד ניתן לראות אחוז חדירה גבוה של הרובוטים, כ-23% מהשואבים הנמכרים הם שואבים רובוטיים. בגרמניה לעומת זאת אחוז החדירה נמוך ומדובר במוצר נישה, בדיוק מאותה הסיבה - תפוצת השטיחים בבתים.

נתון מעניין אחר הוא מועד רכישת הרובוטים ואופן רכישתם. בגרמניה, שם הרוכשים הם בעיקר Early Adopters, מרבית הרכישות (מעל 60%) נעשות באינטרנט (לעומת מעט פחות מ-30%, שזהו הממוצע האירופי).

 

מועד הרכישה גם הוא מאפיין ייחודי - מכיוון שהקונים מבינים את מהות הרובוט, הפיכת תהליך יומיומי מייגע לפשוט יותר, הם קונים את הרובוטים כמתנות לחבריהם.
במשפחת שואבי האבק, בכל הקטגוריות מלבד רובוטים (ניידים, רצפתיים, נגררים וכו') קיים פיזור אחיד למדי של מכירות לאורך השנה. בתחום הרובוטים, קיים זינוק של 10% בחודשים נובמבר-דצמבר (יותר מ30% מהמכירות השנתיות), מכיוון שזוהי תקופת רכישת מתנות חג המולד.

סיכום

 אומרים ש"לדרבי חוקים משלו"? אז לשווקים חוקים מסובכים אף יותר, ושוק המוצרים הלבנים אינו שונה מאחרים. זהו שוק בעל ערך כספי עצום (כ 170 מיליארד דולרים במכירות בשנת 2011), הנמצא בצמיחה כמעט מתמדת. קיימים גורמים רבים המניעים את השוק, והצרכן ושיקוליו הוא  למעשה רק אחד מהגורמים (אסונות טבע, משברים כלכליים ואירועים נוספים משפיעים על היצרנים והצרכנים כאחד).

תערוכת IFA משמשת בחמש השנים האחרונות כבית לתחום ה CE באירופה. בשנת 2011, כ-20% משטחי התערוכה הוקדשו לתחום ה-HA, כאשר הוצגו מוצרים של מעל 200 יצרנים שונים (ברובם אירופאיים).

תערוכת IFA 2012 לא תהיה שונה בכך, כאשר כפי שראינו, למרות המשבר הכלכלי אשר פגע בחלק ממדינות אירופה, הציפייה היא לשנה מוצלחת גם בתחום הזה. 


לדיון בנושא: IFA 2012 GPC: מוצרי אלקטרוניקה ביתיים - ניתוח שוק ומגמות


עוד מ: uriler
תגיות


דרגת קושי: 1
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 עוד על בשיתוף עם HTHome


המאמר הפופולרי ביותר בתחום בשיתוף עם HTHome:
מטען USB לקיר של חברת וויסבורד
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht