עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

4 זוגות רמקולים שקועים של Monitor Audio עומדים למבחן

08/03/2014 - 21:00



 
 
 

הקדמה

בשנים האחרונות, אחרי כל מבחן רמקולים השוואתי צפות ועולות אותן התגובות: למה דווקא הרמקולים האלה ולא אחרים, מה לגבי סוגים שונים של רמקולים, מתי כבר יהיה מבחן של רמקולים שקועים/סנטרים/גדולים/קטנים/זולים/יקרים/מעוצבים/סטים 5.1 וכיו"ב...

ובכן, בתור אחד שעבר (בעל כורחו) מרמקולים רצפתיים לשקועים לפני כחצי שנה, נתקל בשממה צחיחה בארץ ובעולם בכל הנוגע לביקורות של רמקולים שקועים והשוואות בין דגמים שונים, ונאלץ לכתת את רגליו בין מספר רב של חנויות מתמחות כדי לבחון במו אוזניו כמה דגמים של כמה יצרנים שונים כדי לקבל החלטה מושכלת בעניין – אני שמח להציג בפניכם מבחן השוואתי ראשון מסוגו בארץ (ואולי אף בעולם!) בין 4 דגמים של רמקולים שקועים מבית היוצר של חברת Monitor Audio.

אבל לפני שנתחיל, חשוב מאוד להבהיר כי כל מי שמסתמך על מבחן השוואתי בין רמקולים כדי לבחור רמקולים לשימושו והנאתו האישיים חייב לקחת בחשבון שהמנצח במבחן השוואתי הוא בסופו של יום אך ורק המנצח במבחן ההשוואתי. זהו זה. במילים אחרות: אף מבחן שמבוצע על ידי אדם אחר – מוכשר, מנוסה ומיומן ככל שיהיה (ולמען הסר ספק: אני לא מתיימר להיות אף אחד מאלה – לפחות לא יותר מכל חבר אחר באתר..!) – לא מחליף בדיקה השוואתית אישית מעמיקה בין רמקולים שונים, ועל אחת כמה וכמה אם היא מתבצעת עם אותם רכיבים (מקור, הגברה וכו') ובאותו חלל שבאמצעותם יחווה הרוכש הפוטנציאלי את המוזיקה בעצמו.

רקע

Monitor Audio הוא יצרן רמקולים בריטי ידוע אשר הוקם ב-1972 על ידי Mo Iqbal, וכיום נחשב ליצרן הרמקולים היחידי שעדיין בבעלות בריטית מלאה. Monitor Audio היו מהראשונים שהשקיעו משאבים בפיתוח, שכלול, ושימוש בדרייברים עם ממברנות ממתכת ברמקולים, כאשר נכון להיום, כל הרמקולים שלהם כוללים שימוש בדרייברים מסוג זה. ליצרן כ-11 סדרות שונות של רמקולים לשימוש ביתי, כולל מבחר רחב של רצפתיים, מדפיים, סנטרים, סראונד, סאטלייטס וסאבוופרים. באופן לא מפתיע ארבעת הסדרות העיקריות של היצרן קרויות על שמן של מתכות: ברונזה, סילבר, גולד ופלטינום.

לחברה גם מספר רב של דגמים שקועים – גם עבור קירות וגם עבור תקרות – המשוייכים כולם למשפחת ה-CI (ראשי תיבות של Custom Installation) ומחולקים לחמש סדרות: 100, 200, 300, CWT ו-CP. סדרת ה-CP (ראשי תיבות של Controlled Performance) מורכבת מדגמי רמקולים הכוללים תיבת תהודה מובנית, שמאפשרת ביצועים זהים מהרמקולים בסדרה, בלי קשר לחומר ממנו עשוי הקיר בו הם שקועים, בעוד שכל שאר הסדרות כוללות רמקולים עם "גב פתוח", אשר נסמכים על קופסת ביטון או קונסטרוקציית גבס בקיר בו הם שקועים כתחליף לתיבת התהודה המקובלת ברמקולים רגילים.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

מבט מאחור על רמקול "פתוח" מסדרת ה-WT מימין ורמקול עם תיבת תהודה מובנית מסדרת ה-CP משמאל



מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

מבט מהצד על רמקול "פתוח" מסדרת ה-WT מימין ורמקול עם תיבת תהודה מובנית מסדרת ה-CP משמאל

מאפיינים טכנולוגיים

ממברנות C-CAM

הממברנות גם בוופרים וגם בטוויטרים עשויות מתרכובת של אלומיניום ומגנזיום עם ציפוי קרמי. לטענת היצרן, תרכובת ה-C-CAM (ראשי תיבות של Ceramic-Coated Aluminum Magnesium) משלבת קשיחות אופטימלית עם ספיגה עצמית, ובמקרה של הטוויטר מביאה את מעטפת הביצועים שלו אל איזור ה-30 קילוהרץ (הרבה מעל התחום השמיע).
הניסוח למעלה נלקח במקור מכתבת ה- Monitor Audio Silver RX2 אשר נכתבה על ידי איתי חזום.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

וופר המבוסס על ממברנת C-CAM

וופרים עם ממברנות RST

בדגמי ה-WT380-IDC וה-CPW GS, הממברנה מכוסה בדפוס רדיאלי של גומות, שלפי Monitor Audio מחזקות עוד יותר את ממברנות ה-C-CAM, ומונעות כיפופים בזמן עבודה, מה שמפחית עיוותים, וכן מפחיתות מהותית את הסיכון של היווצרות גלים עומדים. בנוסף, השיפור בקשיחות (RST זה ראשי תיבות של Rigid Surface Technology) מאפשר לחברה לייצר ממברנות יותר דקות, ולכן גם יותר קלות משקל. הטכנולוגיה פותחה עבור סדרת הגולד של החברה, וחילחלה בהמשך הדרך גם לסידרת הסילבר. הוופרים הנ"ל כוללים לעיתים גם Phase Plug אמיתי בגימור כרום נאה במיוחד.
הניסוח למעלה נלקח במקור מכתבת ה- Monitor Audio Silver RX2 אשר נכתבה על ידי איתי חזום.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

וופר המבוסס על ממברנת RST

אלמנטים קואקסיאליים מקומרים בטכנולוגיית IDC

דרייברים בטכנולוגיית IDC (ראשי תיבות של Inverted Dual Concentric) כוללים אלמנט קואקסיאלי שבו הטוויטר (בקוטר 2.5 ס"מ) והמיד (בקוטר 10 ס"מ ועשוי ממברנת RST, שעליה חריצים, בניגוד לגומות שעל הוופרים הגדולים יותר המבוססים על אותה טכנולוגיה) מורכבים על ציר משותף. מבנה זה מאפשר ל-Monitor Audio להפיק מספר יתרונות, כגון: מקור סאונד יחיד עבור התדרים שקל יותר לאוזן למקם בחלל, פוטנציאל לפיזור סאונד אחיד ותואם בין שני הדרייברים, ופיצוי אקוסטי לטוויטר, מה שעוזר להפחית עיוותים.

אלמנט ה-IDC מהפכני (תרתי משמע!), מכיוון שהוא משתמש באלמנט מיד קמור יחיד במינו, בניגוד לאלמנטים הקעורים שאותם אנו רגילים לראות כמעט בכל רמקול. האלמנט הקמור מסייע למיקסום פיזור הסאונד מהמיד, ולקירוב הטוויטר למוקד המיד. לטענת Monitor Audio, באלמנטים קואקסיאליים רגילים שבהם אלמנט קעור מאחורי טוויטר, המרוחק הלכה למעשה מספר סנטימטרים ממוקד הוופר, מופיעה תופעה בעייתית של דיפרקציה או "עקיפה", בעטיה גלי הקול היוצאים מהוופר מתאבכים עם אלה היוצאים מהטוויטר שנמצא לפניו, וחלקם פשוט מתקזז ומתבטל הרבה לפני שהוא מגיע לאוזנינו. אלמנט ה-IDC מבטל את המגבלה הטכנית הזאת, ומביא לביצועים אקוסטיים משופרים.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

מבט מלמעלה על אלמנט IDC
("הגומות" הן בגריל בלבד, ולא במיד עצמו, ונועדו לשיפור השליטה בכיוונון האלמנט)



מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

חתך רוחב של אלמנט IDC



מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

תרשים המדגים את יתרונות המיד המקומר על מבנה קואקסיאלי סטנדרטי

בוררים להתאמה אקוסטית: כל הדגמים כוללים בורר High Frequency Level לקיזוז או תיגבור התדרים הגבוהים ב-3dB. דגמי ה-WT380-IDC וה-CPW-GS כוללים גם בורר Mid Frequency Level דומה, וכל הדגמים פרט ל-CPW GS כוללים גם בורר Boundary Compensation שמטרתו לרסן את הבאס ולמנוע "בומיות" במקרה של מיקום קרוב לקיר או לפינה של החדר. הבוררים הנ"ל לא נבדקו במבחן זה מכיוון שהם נועדו למצבים יותר מאתגרים מבחינה אקוסטית, ולמערכות שאין בהן אפשרות לכיול אוטומטי.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

בוררי High ו-Mid ובורר Boundary על ה-WT380-IDC

עיצוב ואיכות בניה

הרמקולים מדגמי ה-WT הם מסוג "Trimless", כלומר הגריל שלהם מכסה את כל שטח פני הרמקול, כך שאין שום מסגרת או "שוליים" פלסטיים נראים לעין. הלכה למעשה, הגרילים הללו עושים עבודה הרבה יותר טובה במיזוג הרמקול עם הקיר, והתוצאה הוויזואלית הרבה יותר אלגנטית מאשר ברמקולים הכוללים מסגרת שאינה מחופה ע"י הגריל. בנוסך לכך הגרילים הנ"ל נצמדים באופן מגנטי לחזית הרמקול, כך שניתן להתקין ולהסיר אותם בקלות רבה, בעוד שהגרילים של דגמי ה-W הוותיקים יותר דורשים כלי מיוחד לצורך הסרתם, והחורים בהם יותר גדולים ומאפשרים לראות דרכם את האלמנטים (מה שנותן תוצאה נאה לחובבי האלמנטים ב-CPW GS אבל עלול לעורר תרעומת בקרב הנהלות מסויימות...)


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

הגריל המגנטי של סדרת ה-WT מכסה את כל חזית הרמקול ולא ניתן לראות דרכו כלום

מבחינה חיצונית, כל הדגמים פרט ל-CPW GS הוותיק כוללים אלמנט מתכוונן – בין אם זה טוויטר, ובין אם זה אלמנט IDC המשלב מיד וטוויטר על אותו ציר – הנותן 15-18 מעלות של חופש לשיפור הבמה כיווניות התדרים הגבוהים (בדומה לשיטת ה-Toe-in ו-Toe-out ברמקולים רגילים). הוופרים בדגמי ה-280 עשויים מ-C-CAM כסוף עם מוקד שחור, בעוד שדגמי ה-CPW GS וה-WT380-IDC כוללים וופרים לבנבנים מעוטרים בגומות האופייניות לטכנולוגיית ה-RST עם Phase Plug אמיתי בגימור כרום נאה.

החזיתות של כל הרמקולים מלבד ה-CPW GS הן שחורות ודי פשוטות, אך מסוות לא רע את הברגים שמשמשים לקיבוע הרמקולים לקיר (האלמנטים לא מוקפים בברגים), וכוללות Waveguide יחסית גדול. מה שתורם לחזות סולידית (אם כי מעט קודרת) של חזית הרמקול, שגם ככה נמצאת בקונטרסט לא ברור עם מסגרת הרמקול הלבנה (אם כי הגריל מבטל את הדיסוננס הזה).

לעומתם, החזית של ה-CPW GS בהירה והייתה יכולה להיות אפילו נאה אם האנשים הטובים במוניטור אודיו היו מוצאים דרך להסוות את כ-ל הברגים ש-"מעטרים" אותה.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

ה-CPW GS "מתחבא" מאחורי הגריל שלו - לצד האלמנטים הנאים, אפשר גם לראות את כל ההברגות...

מאחור ניתן להבחין בכל הדגמים פרט ל-CPW GS בעל תיבת התהודה בכבילה, בסלילים, במגנטים, במחברים עבור ההגברה, וב-"אוזניים" לקיבוע הרמקול לקיר. האוזניים הללו כוללות טקסטורה מיוחדת לשיפור האחיזה בקיר, וההברגות שלהן נועלות אותן במקום באופן מיטבי. זוהי נקודה חשובה לציון, מכיוון שרמקול שקוע שאינו מאובטח לקיר יכול לסבול מוויברציות, פגיעה באטימה וירידה מופגנת בביצועים בתדרי המיד-באס.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

"האוזניים" המחוספסות לשיפור האחיזה (וההנאה! ;-))

מבחני האזנה

בשל שילוב מצער של אילוצים, בביקורת השוואתית זו נעשו אך ורק מבחני האזנה, ולא בוצעו מדידות טכניות (מלבד השוואת SPL עם כל החלפה של דגמי הרמקולים השונים). מובן וידוע שמבחני האזנה לא מחליפים מדידות טכניות, והם מועדים להטיות מנטליות ברורות, אך הודגם גם כי מאזינים מיומנים מסוגלים להבחין בניואנסים שונים בין רמקולים שונים במידת מובהקות גבוהה, ולכן יש להם עדיין מקום.

ציוד: רסיבר קולנוע ביתי Maranatz SR7007, סטרימר Popcorn Hour A210 מחובר בכבל HDMI לרסיבר וקבצי אודיו דיגיטליים באיכות גבוהה (MP3 320 Kbps ו-FLAC).

חלל: המבחנים התבצעו בחלל בעל תקרה בגובה כפול של ב-4 מטרים, ברוחב של כ-7 מטרים ואורך של כ-3.5 מטרים. הרמקולים מוקמו בקונסטרוקציית גבס באורך/עומק כ-25 ס"מ, גובה כ-190 ס"מ ורוחב כ-140 ס"מ (עם עמוד בטון ברוחב כ-55 ס"מ במרכז, כך שלכל רמקול הייתה "תיבת תהודה" נפרדת ברוחב של כ-40 ס"מ כל אחת. בשל אילוצי מיקום, הרמקולים מוקמו יחסית גבוה, והמרחק בין הטוויטרים עמד על ב-120 ס"מ, ולכן כל הבחינות נעשו בעמידה במרחק של כשני מטרים מהרמקולים.

תכנים: לצורך בחינת הרמקולים האזנתי למספר רב של קטעי מוזיקה מסגנונות שונים שאני אוהב ומכיר היטב, במטרה לבחון את הרמקולים במגוון רב של אתגרים מוזיקליים. להלן חמישה שירים נבחרים שעל-פיהם יושוו ביצועי הרמקולים בסקירה זו:

Queen – Another One Bites the Dust

אחד השירים המוכרים ואהובים של הלהקה האלמותית, כולל ריף בס קליט שנחשב בעיני רבים לאחד הטובים בהיסטוריה, אשר משתלב נהדר עם במה מוזיקלית שהולכת ונעשית מורכבת ועתירת אפקטים שונים ומשונים ככל שהשיר מתקדם. תוסיפו לזה את היכולות הווקאליות המרהיבות של פרדי מרקורי ז"ל, כמה וכמה הפתעות מגזרת התופים וטעימות מהגיטרה הווירטואוזית של ד"ר בריאן מיי, וקיבלתם קטע רפרנס לבחינת רמקולים.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

R.E.M. - Accelerate

שיר הנושא מהאלבום הלפני האחרון של אחת הלהקות הטובות של דורה מתחיל בקצב גבוה עם הגיטרה של פיטר באק והקול המיוחד מאוד של מייקל סטייפ. השיר בהחלט נאמן לשמו - הקצב שלו לא יורד בשום שלב, והוא מייצר במה דינמית, עשירה ומפורטת שמהווה אתגר לכל רמקול.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

Audiosalve – Number 1 Zero

אחד השירים הפחות מוכרים של הרכב העל אודיוסלייב, שחיבר את כריס קורנל – הסולן של סאונדגארדן, שהתפרקה והתאחדה ואף תופיע בארץ בקיץ 2014 – עם הנגנים של להקת Rage Against The Machine, כולל הגיטריסט המחונן טום מורלו. גם הקטע הזה מתחיל עם ריף בס קליט ועמוק, אליו מתלווים במהרה הצלילים המיוחדים כל-כך של הגיטרה של מורלו. כיאה ללהקת מטאל, הגיטרות והתופים מקבלים כאן את הבמה, אבל הקול האדיר של כריס קורנל – אחד הזמרים הטובים ביותר אי פעם לעניות דעתי – נותן להם פייט רציני לכל אורך השיר.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

Arctic Monkeys – Dancing Shoes

שיר מאלבום הבכורה המפתיע של אחת מהתגליות הגדולות של שנות ה-2000, בהובלתו של הסולן אלכס טרנר, הידועה בזכות הסגנון המוזיקלי הצפון-אנגלי הייחודי שלה (הלהקה נוסדה בשפילד, מולדתם של ג'ו קוקר, דף לפארד ופאלפ בין השאר). השיר הזה נבחר בזכות הפקת אינדי מחוספסת שלא "ניקתה" את המאסטר מצלילי האצבעות הנעות על מיתרי הגיטרות, ובזכות הדינמיות של כל חברי הלהקה בשיר הקצבי הזה.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

Kings of Leon – Closer

השיר שפותח את האלבום Only By The Night – הרביעי במספר של משפחת Followill (שלושה אחים ובן-דוד) – מתחיל עם אפקט גיטרה מתקתק שאליו מצטרפים באס עמוק ותיפוף שמשלב דראם בייס והיי-האט רכים עם סנייר דראם סנאפי. אחרי כמה ניסורים עדינים של גיטרה חשמלית, הסולן מפציע עם קולו הייחודי, והשיר מתפתח יפה לקרשנדו של מחלקת הקצב לצד סולו משובח מהגיטרה, שעד אז "התחבאה" ברקע.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

W280

ה-W280 הוא רמקול ותיק יחסית שהוחלף כבר למעשה ע"י ה-WT280 (אשר זהה לו לחלוטין, למעט ביטול המסגרת לטובת גריל Trimless שמכסה את כל חזית הרמקול), ומאפשר גישה לרמקול שקוע עם וופר אימתני של 8 אינץ' ברמת מחיר נוחה יחסית.

לרמקול חזית שחורה, ובתוכה משולבים טוויטר C-CAM מתכוונן מוזהב בקוטר 2.5 ס"מ מאחורי גריל מתכת שחור בתוך Waveguide אליפטי רחב למדי, ומתחתיו וופר C-CAM כסוף בקוטר 20 ס"מ עם מוקד שטוח (ללא Phase Plug) שחור, המוקף בסראונד גומי שחור. אין הברגות חזיתיות לאלמנטים, אלא רק 6 ברגים מושחרים בהיקף הרמקול שאינם בטולטים לעין יתר על המידה, ובוררים לקיזוז או תיגבור תדרים הגבוהים ולריסון הבאסים (Boundary) במידת הצורך. לרמקול מסגרת פלסטיק לבנה ברוחב של כ-2 ס"מ שאינה מכוסה ע"י הגריל הלבן, אשר אינו מגנטי, אך ניתן לצביעה לטובת התאמה טובה יותר לצבע הקיר. כאמור, ב-WT280 כבר אין מסגרת כזאת, והגריל הינו מגנטי ומכסה את כל חזית הרמקול.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

W280

בהאזנה לקווין בלט הבאס המופגן של הוופר הגדול, שלא היה בומי, אך מצד שני גם לא היה מפורט מספיק, מה שפגע גם בבמה שהייתה די צרה. השיר של .R.E.M סבל ממחסור בפרטים ונטייה קלה של הטוויטר לצווחנות, בעוד הקול של מייקל סטייפ היה קצת קדמי מדי. לעומת זאת, ב-Number 1 Zero הדינמי אפילו יותר הפירוט בקצוות היה מרשים למדי, אבל בא על חשבון מיד מעט מעומעם, שהתחבא מאחורי שירה קדמית למדי גם כאן. Dancing Shoes סבל גם הוא ממחסור בפרטים בתדרי הביניים והגבוהים ומבמה צרה יחסית, וגם ב-Closer היו חסרים פרטים – גם בבאס, שהרגיש מעט עמום – והזמר שוב ניצב לפני הנגנים.

מפרט טכני:
  • טוויטר: 25 מ"מ כיפתי, ממברנת C-CAM
  • וופר: 200 מ”מ, ממברנת C-CAM
  • טווח תדרים: 45Hz-30KHz
  • רגישות: 90dB
  • עוצמת הגברה מומלצת: 15-120W
  • מידות: גובה 42.3 ס"מ, רוחב 27 ס"מ
  • מידות חיתוך בקיר: אורך 38.7 ס"מ, רוחב 23.4 ס"מ
  • עומק קיר מינימלי: 9.9 ס"מ
  • עומק כולל: 10.3 ס"מ
  • בוררים: High-Frequency -3dB/0dB/+3dB, Boundray Compensation
  • משקל: 3.1 ק"ג
מחיר מומלץ לצרכן: 2,190 ש"ח ליחידה (עבור ה-WT280 החדש יותר).

CPW GS

ה-CPW GS הוא רמקול ותיק למדי שכבר לא נמכר בארץ עקב צאתה של סדרת ה-CP החדשה של Monitor Audio ממש בימים אלה. בניגוד ליתר הרמקולים בסקירה זו, ה-CPW GS מגיע עם תיבת תהודה מובנית העשויה פלסטיק ABS במילוי מינרלי לביטול רזוננסים, הידוק הבס, והבטחת ביצועים אחידים בלי קשר לסוג הקיר שבו מותקן הרמקול.

לרמקול חזית בהירה ומעוצבת, שהייתה יכולה להיות נאה אלמלא מספר רב מאוד של ברגים מוכספים המשמשים לחיבור הרמקולים והתיבה למקומם, ו-8 ברגים שחורים למטרת קיבוע הרמקול לקיר. החזית משתלבת יפה עם הוופר בקוטר 6.5 אינץ' (כ-16.5 ס"מ), שעשוי ממברנת RST בהירה לבנבנה, אשר במרכזה Phase Plug כסוף ונאה מאוד, ועם מסגרת הפלסטיק הלבנה של הרמקול (ברוחב של כ-2ס"מ), שבולטת מחוץ לגרילים הלבנים (שאינם מגנטיים) אשר מגיעים עם הרמקולים, ושניתן לראות דרכם את האלמנטים (לשביעות רצון המאזין ולמורת רוחה של ההנהלה). מעל הוופר הנ"ל ניצב טוויטר C-CAM כיפתי מוזהב בקוטר 2.5 ס"מ הנתון במסגרת שחורה ללא Waveguide וגריל מתכתי שחור ואינו ניתן לכיוונון (מאוד לא אופייני לרמקול שקוע, שמהווה חיסרון של ממש במקרה שלא ניתן להציב את הרמקולים במיקום אופטימלי מבחינת נקודת ההאזנה..!)


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

CPW GS

בהאזנה ל-Another One Bites The Dust הבאס היה פחות דומיננטי מאשר ברמקולים האחרים, בעלי האלמנט הגדול יותר בקוטר 8 אינץ' (כ-20 ס"מ), אבל הוא היה מדוייק מאוד. ב-Accelerate בלט מיד מתקתק ומפורט, שגם הביא את הקול של מייקל סטייפ באופן ברור לקדמת הבמה. בשיר של Audioslave הבאס היה פאנצ'י אך סבל קצת מחוסר פירוט, למרות שהפירוט בשאר התדרים היה משובח ביותר, כאם כי גם כאן הקול של קורנל היה קצת יותר מדי in your face... בשיר של הארקטיק מאנקיז, שוב בלט לטובה המיד המתקתק והפירוט בכל התדרים, והפעם המילים של אלכס טרנר היו ממוקמות בצורה מאוזנת הרבה יותר לעומת השירים הקודמים. Closer, לסיום הצטיין בבאס וסנאפי אחר חסר מעט פאנץ', במתיקות ופירוט מרשימים במידים ובגבוהים, אך נפגע קלות מזמר קדמי מדי. בכל הקטעים הבמה הייתה נאותה, אך לא הייתי קורא לה רחבה במיוחד.

מפרט טכני:
  • טוויטר: 25 מ"מ כיפתי, ממברנת C-CAM
  • וופר: 165 מ”מ, ממברנת RST
  • טווח תדרים: 55Hz-30KHz
  • רגישות: 89dB
  • עוצמת הגברה מומלצת: 30-120W
  • מידות: גובה 42.3 ס"מ, רוחב 27 ס"מ
  • מידות חיתוך בקיר: אורך 38.7 ס"מ, רוחב 23.4 ס"מ
  • עומק קיר מינימלי: 9.5 ס"מ
  • עומק כולל: 10 ס"מ
  • בוררים: High-Frequency -3dB/0dB/+3dB, Mid-Frequency -3dB/0dB/+3dB
  • משקל: 4.3 ק"ג
מחיר מומלץ לצרכן: 3,290 ש"ח ליחידה (אזל במלאי – ניתן לברר את מחירי הדגמים החדשים אצל היבואן...)

WT280-IDC

ה-WT280-IDC שייך לסדרת ה-Trimless 200 חסרת המסגרת של Monitor Audio, ונמצא רק דרגה אחת מתחת לספינת הדגל של הרמקולים השקועים של החברה, ה-WT380-IDC.

לרמקול חזית שחורה, ובה אלמנט IDC ייחודי הניתן כולו לצידוד של עד 18 מעלות בכל כיוון, וכולל טוויטר C-CAM כיפתי מוזהב בקוטר 2.5 ס"מ החלוק ציר משותף עם אלמנט מיד מקומר בקוטר 10 ס"מ המוגנים ע"י גריל מתכת שחור ומוקפים ב-Waveguide אליפטי רחב. מתחת לאלמנט ה-IDC ניצב וופר C-CAM כסוף בקוטר 20 ס"מ בעל מוקד שטוח שחור ללא Phase Plug. אין הברגות נראות לעין של האלמנטים, רק 6 ברגים מושחרים שמשתלבים לא רע במסגרת של הרמקול עבור קיבועו לקיר. הגרילים של הרמקולים הללו מכסים את כל שטח הרמקול, ולא משאירים מסגרת בולטת לעין או מראית עין של האלמנטים החבויים מאחוריהם. הדבר תורם משמעותית להשתלבות הרמקול בקיר, ובפרט אם בוחרים לצבוע את הגרילים בצבע הקיר.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

WT280-IDC

ההאזנה ל-Queen הבהירה מחדש שלפחות במבחן זה הגודל כן קובע, שכן הוופר הגדול ייצר באס בהחלט יותר מלא מזה של ה-CPW GS. השיר של .R.E.M הצטיין גם הוא בבאס יותר מלא, והדינמיות שלו הביאה לידי ביטוי את היתרון המשמעותי השני של הרמקול הזה – אלמנט ה-IDC. תצורת ה-3-Way האמיתית של הרמקול הזה שיפרה משמעותית את הדיוק בכל טווח התדרים (בפרט במיד), החזירה את הקטעים הווקאליים מקדמת הבמה למקום טוב יותר באמצעה והגדילה קלות את הבמה. ה-IDC המשיך להפגין את יתרונותיו המהותיים על הרמקולים הקודמים בשיר של Audioslave, בו הבאס היה יותר פאנצ'י ועם זאת מפורט לא פחות מהתדרים הגבוהים יותר, מה שהביא להפרדה נהדרת של כל הכלים גם בקטעים הכי עמוסים של השיר הזה. בשיר של Arctic Monkeys בלטה לטובה העובדה שלמרות שהוופר גם גדל וגם חסר את טכנולוגיית ה-RST, הבאס עדיין מדוייק, ואם כי חסרה לי מעט המתקתקות של הטוויטר של ה-CPW GS, הפירוט עדיין היה שם ובגדול. בשיר של Kings of Leon המתיקות חזרה למידים, הבאס היה מלא ופאנצ'י מאוד, ויחד עם זאת לא נעדרה ממנו הסנאפיות, והבמה הייתה גדולה למדי.

מפרט טכני:
  • IDC: טוויטר 25 מ"מ כיפתי, ממברנת C-CAM על ציר משותף עם מיד RST קמור בקוטר 10 ס"מ
  • וופר: 200 מ”מ, ממברנת C-CAM
  • טווח תדרים: 45Hz-30KHz
  • רגישות: 90dB
  • עוצמת הגברה מומלצת: 40-150W
  • מידות: גובה 44.1 ס"מ, רוחב 28.8 ס"מ
  • מידות חיתוך בקיר: אורך 38.7 ס"מ, רוחב 23.4 ס"מ
  • עומק קיר מינימלי: 9.3 ס"מ
  • עומק כולל: 9.75 ס"מ
  • בוררים: High-Frequency -3dB/0dB/+3dB, Boundary Compensation
  • משקל: 3.6 ק"ג
מחיר מומלץ לצרכן: 2,990 ש"ח ליחידה.

WT380-IDC

ה-WT380-IDC שייך לסדרת ה-Trimless 300 חסרת המסגרת של Monitor Audio, והוא הלכה למעשה ספינת הדגל של הרמקולים השקועים של החברה.

לרמקול חזית שחורה, ובה אלמנט IDC ייחודי הניתן כולו לצידוד של עד 18 מעלות בכל כיוון, וכולל טוויטר C-CAM כיפתי מוזהב בקוטר 2.5 ס"מ החלוק ציר משותף עם אלמנט מיד מקומר בקוטר 10 ס"מ המוגנים ע"י גריל מתכת שחור ומוקפים ב-Waveguide אליפטי רחב. מתחת לאלמנט ה-IDC ניצבים בוררים לקיזוז או תיגבור תדרי המיד וההיי, וכן בורר ריסון באס במקרים שבהם הרמקול מוצב בסמוך לקיר צדדי או לפינת החדר. מחת לבוררים ניצב וופר RST לבנבן בקוטר 20 ס"מ בעל Phase Plug כסוף ונאה מאוד. אין הברגות נראות לעין של האלמנטים, רק 6 ברגים מושחרים שמשתלבים לא רע במסגרת של הרמקול עבור קיבועו לקיר. הגרילים של הרמקולים הללו מכסים את כל שטח הרמקול, ולא משאירים מסגרת בולטת לעין או מראית עין של האלמנטים החבויים מאחוריהם. הדבר תורם משמעותית להשתלבות הרמקול בקיר, ובפרט אם בוחרים לצבוע את הגרילים בצבע הקיר.


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

WT380-IDC

Another One Bites The Dust מדגים מייד שאכן יש הצדקה לטכנולוגיית ה-RST, בזכות באס פאנצ'י מחד ומפורט מאידך. Accelerate הצטיין בפירוט מרשים בכל טווח התדרים, והקול של מייקל סטייפ לקח צעד אחורה והשתלב בצורה הרבה יותר הרמונית עם המוזיקה. Number 1 Zero גם נהנה משיפור מופגן הן בעומק והן בפירוט של הבאסים, וממיד מפורט לא פחות. Dancing Shoes נהנה גם מבאס מדוייק מאוד וגם מפירוט מרשים בתדרים הגבוהים יותר, לצד attack פנטסטי ובשילוב עם במה רחבה ועמוקה מאוד – ללא ספק הביצוע המצטיין של הסקירה! יחד עם זאת, לא יכולתי שלא לסגור עניין עם Closer, וטוב שכך, שכן גם כאן ה-WT380-IDC הצטיין עם באסים פאנצ'יים, מיד סנאפי ומפורט ובמה רחבה הרבה יותר מבכל הרמקולים האחרים.

מפרט טכני:
  • IDC: טוויטר 25 מ"מ כיפתי, ממברנת C-CAM על ציר משותף עם מיד RST קמור בקוטר 10 ס"מ
  • וופר: 200 מ”מ, ממברנת RST
  • טווח תדרים: 45Hz-30KHz
  • רגישות: 90dB
  • עוצמת הגברה מומלצת: 40-120W
  • מידות: גובה 44.1 ס"מ, רוחב 28.8 ס"מ
  • מידות חיתוך בקיר: אורך 38.7 ס"מ, רוחב 23.4 ס"מ
  • עומק קיר מינימלי: 9.75 ס"מ
  • עומק כולל: 10.15 ס"מ
  • בוררים: High-Frequency -3dB/0dB/+3dB, Mid-Frequency -3dB/0dB/+3dB, Boundary Compensation
  • משקל: 4.1 ק"ג
מחיר מומלץ לצרכן: 3,890 ש"ח ליחידה.

סיכום

שלא במפתיע, יש פערים ברורים בין הרמות השונות של ארבעת זוגות הרמקולים שנבחנו, השייכים הלכה למעשה לשלוש סדרות דגמים שונות.

הדגם הפשוט ביותר, ה-W280, כולל אמנם וופר מרשים בקוטר 8 אינץ' (כ-20 ס"מ), אך סובל מ-"בור" בין התדרים הנמוכים לגבוהים יותר. ה-WT280-IDC נמצא רמה אחת לפחות מעליו, גם בזכות שינויים שככל הנראה בוצעו ברמקול לכשיצאה סדרת ה-WT שהחליפה את סדרת ה-W, אך בעיקר בזכות אלמנט ה-IDC שהופך את הדגם הזה לרמקול 3-Way פרופר ומשפר מאוד את הביצועים מבחינת הפירוט והבמה. למעשה, ה-IDC נותן כ"כ הרבה, שה-WT280-IDC "הצנוע" מתעלה אפילו על ספינת הדגל לשעבר של מוניטור אודיו בתחום השקועים: ה-CPW GS.

ועדיין, כבודו של ה-CPW GS במקומו מונח – זה רמקול מאוד מרשים שנותן פייט יפה מאוד לרמקולים שעדיפים עליו כמעט בכל פרמטר, בזכות איכות בניה בלתי מתפשרת, וטכנולוגיות כגון RST שלמעשה הושקו עם צאתו. זה רמקול שניכרת בו ההשקעה של החברה בספינות הדגל שלה, וברור שהוא בן-דוד קרוב של הרמקולים הרגילים מסדרת הגולד, בזכות המתיקות בגבוהים, והבאסים המדוייקים. יחד עם זאת, המחסור שלו באלמנט מיד נפרד מופגן ברגע שמציבים אותו ליד רמקולים של Monitor Audio הכוללים אלמנט IDC.

כאמור, אלמנט ה-IDC הייחודי של Monitor Audio, עושה כמעט את כל ההבדל כאשר משווים את ה-CPW GS ל-WT280-IDC. כל הפירוט שלכאורה "הולך לאיבוד" במעבר מוופר מבוסס ממברנת RST לוופר מבוסס ממברנת C-CAM מתקבל כאן ובגדול בזכות המיד הייעודי בקוטר 10 ס"מ, המושתת על אותה ממברנת RST, וחולק ציר משותף עם הטוויטר. זוהי ראייה מרשימה לפיתוח הטכנולוגי הזה של חברת Monitor Auddio, כאשר אפילו לא צריך לטפס עד ספינת הדגל החדשה של החברה, כדי למצוא רמקול שמכל הבחינות הוא עדיף על ספינת הדגל היוצאת!

מה שמביא אותנו לספינת הדגל הנוכחית של מוניטור אודיו בכל הנוגע לרמקולים שקועים – ה-WT380-IDC, שכולל וופר RST בקוטר 8 אינץ', שהוא למעשה גדול יותר מאלמנטים דומים בכל הרמקולים המדפיים והרצפתיים בסדרות הסילבר והגולד של החברה (מלבד ה-RX2, המדפי האימתני של החברה). למעשה, אלמנט בקוטר דומה קיים כיום רק בסילבר 2 ובסילבר 10 החדשים של החברה, שטרם הושקו בארץ. בשילוב עם אלמנט ה-IDC הייחודי, מתקבל רמקול שמתמודד בכבוד גם מול מדפיים ורצפתיים באותו מחיר – הפירוט, הבמה והעומק שמתקבלים מה-WT380-IDC מרשימים בכל קנה מידה, והם הטובים ביותר ששמעתי אי-פעם בגזרת הרמקולים השקועים, ולא רק במסגרת מבחן זה!


מבחן הרמקולים השקועים הראשון מסוגו בישראל

לדיון בנושא: 4 זוגות רמקולים שקועים של Monitor Audio עומדים למבחן


תגיות


דרגת קושי: 1
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 עוד על בשיתוף עם HTHome


המאמר הפופולרי ביותר בתחום בשיתוף עם HTHome:
מטען USB לקיר של חברת וויסבורד
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht